ZAAIEN EN OOGSTEN

ZAAIEN en OOGSTEN – Bouwen aan je bedrijf, maar hoeveel waarde moet je nu toch hechten aan die likes? #socialmedia

Een tijd terug deed ik een cursus om via LinkedIn meer klanten te krijgen. Ik kreeg tips, paste ze toe en ik kon mezelf vergelijken met anderen. Zo kreeg ik toch een beter idee hóe ik het doe qua bereik, impact, aantal volgers en mijn Social Selling Index (SSI). Ik zit in de middenmoot, dus in een klas zou ik niet bij de populaire groep horen. Wanneer je SSI boven 75 komt, gaat LinkedIn je belonen en meer bereik geven.

 

Ondanks mijn bereidheid om te leren, ben ik er weinig mee opgeschoten:
❊ Op 1 of andere manier blijf ik rond de 65 steken.
❊ Mijn posts worden gemiddeld 5-25 geliket. Geen getallen om over op te scheppen. Afhankelijk van het tijdstip geeft dat meer/minder bereik.
❊ Geen idee wat going-viral is. Mijn best bekeken posts gaan over de avonturen met mijn oudste zoon en niet over mijn bedrijf of werk.

Echter nu komt het paradoxale; ik krijg veel klanten via LinkedIn. Mijn (nieuwe) klanten zijn stille lezers. Onwillekeurig dacht ik dat alléén de mensen die het liken het lezen.

Onderweg (dus live) of via de achterkant (chat, app) krijg ik af en toe reacties.
❊ Op een bijeenkomst wil iemand graag een keer met me ergens over doorpraten.
❊ Bekenden laten tijdens afspraken vallen dat ze op de hoogte zijn, mijn posts lezen.
❊ Ik krijg complimenten. ‘Jij bent erg in balans. Ik ben megafan van je posts’.
❊ Mensen laten weten wat ze aan het denken zet, raakt of herkennen. Dat het is besproken op feestjes.
❊ Eéntje stelde voor een boek uit te geven; door alleen mijn posts te bundelen.
En heel vaak hoor ik ook gewoon niets.

Bizar toch? Dit staat haaks op het aantal likes en bereik.

Door de jaren heen heb ik me geoefend in authentiek delen wat ik leer, ontdek of meemaak. Aangezien schrijven een hobby is, is het niet moeilijk om te blijven schrijven. Dus ik blijf schrijven, maar laat alle getallen, likes en bereik heerlijk los.

Ik hecht er aan om mijn werk goed te doen en mooie resultaten te kunnen vieren met klanten. #oogsten En die delen dat dan weer met hun netwerk en zo komen er nieuwe klanten. En ik schrijf er af en toe over – en dat levert dan ook nieuwe op. #zaaien De ideale situatie, die ook hieronder op het schilderij zichtbaar is: op de voorgrond wordt er gezaaid, op de achtergrond staat de oogst klaar. #bloeiendbedrijf

Ik wil bij deze al mijn stille lezers bedanken! En mijn netwerk (die vaak onzichtbaar voor mij) mij promoot. En iedereen die schrijft aanmoedigen om te blijven schrijven.

Schilderij: De zaaier van Vincent van Gogh.

Andere berichten die je misschien ook wel de moeite waard vindt

ALTIJD ZELFKRITIEK

ALTIJD ZELFKRITIEK - Ken je dat? In iedere situatie voortdurend jezélf onder de microscoop leggen: wat heb ik verkeerd...

HOE WIN JE EEN HANENGEVECHT?

HOE WIN JE EEN HANENGEVECHT - "In mijn MT zitten alleen maar haantjes. Ik kom er niet tussen, dus hou mijn mond. Mijn...